zaterdag

Muzodag 5

School- en klaspraktijk

In de ochtend werden we verwacht in lokaal N214 voor een sessie rond Muzo in de school- en klaspraktijk. Deze sessie werd gegeven door de directrice van de school 'Gavertje Vier' in Belsele.

De sessie begon met de doorlichting te bespreken van die school. Ze kregen doorlichting van 3 vakken waaronder Muzo. Omdat Muzo daar niet voldoende was, moesten ze dit herwerken omdat de inspectie na 3 jaar terug komt om naar het proces te kijken. Ze hebben er dan voor gekozen om de deeldomeinen op te splitsen en voor elke graad, per deeldomein 1 leerkracht in te zetten. Dit betekent dus concreet: Voor de 1ste graad is er 1 leerkracht voor Beeld, 1 voor drama, 1 voor muziek,... Hetzelfde voor de andere graden. Dit doen ze samen met 'De Droomballon' in Nieuwkerken, omdat ze samen een scholengemeenschap vormen.

Naast Muzo in de klas werken ze ook met een carrousel. Hierbij krijgen leerlingen les van een expertleerkracht, dit is een leerkracht die gespecialiseerd is in een bepaald deeldomein. Tijdens de carrousel geeft de leerkracht een hele voormiddag dezelfde sessie. Ze kiezen ervoor om dit in de voormiddag te doen omdat de leerlingen hun concentratie dan nog het hoogst is. Binnen een trimester zorgt de school ervoor dat alle klassen van een graad op bezoek komen bij die expertleerkracht.

Soms zijn er maar 4 klassen, en dan splitsen ze het deeldomein beweging op bij LO, muziek en drama. Het vormt dus geen apart deeldomein meer. Wanneer er toch 5 klassen zijn, blijft beweging opgesplitst maar komt het deel techniek erbij. Ze kiezen voor techniek omdat dit veel te weinig aan bod komt en omdat het ook muzisch is.

We kregen dan de personeelsvergadering te horen van het deeldomein drama.
Ze begonnen bij de vergadering met Woesj, om de leerkrachten bewust te maken dat leerlingen ook uit hun comfortzone moeten komen. Nadien werden de leerlijnen van drama besproken en kwamen er 3 belangrijke uit:
- je goed voelen (basisvoorwaarden)
- spelelementen en basisvaardigheden (waar, wat en wanneer)
- toonmomenten (spelen, genieten, beschouwen)

Dan werd een les over Silly Walks besproken. De leerlingen kregen eerst een filmpje te zien, dan moesten ze plaatsnemen op hun bank en een emotie uitdrukken. En dan was het de bedoeling dat ze op een rara loopwijze naar hun bank keerden. Nadien volgde ook een evaluatie aan de hand van een evaluatiefiche die ze zelf moesten invullen en de leerkracht vulde nadien ook een evaluatie in aan de hand van smileys. De school kiest ervoor om  niet te evalueren aan de hand van punten, maar aan de hand van smileys. Dit kunnen ze dan voorleggen aan de ouders op een oudercontact.

Dan bespraken ze dat Muzo niet enkel via carrousel maar ook in de klasuren aan bod moet komen met de andere thema's.  Ook kan je les-suggesties terug vinden in de leerlijnen van Muzo. EN als afsluiter van de personeelsvergadering werd nog een leuk idee gegeven van de lama's. Hier spreken ze jabbertalk, dit is praten zonder echte woorden te gebruiken.

Na de personeelsvergadering werden nog enkele visies en voorbeelden gegeven. De school moest kiezen wat ze gingen evalueren, de klaslessen of de carrousel. Ze kozen voor de carrousel omdat hier alle leerlijnen en deeldomeinen aan bod komen. De visie van de school is vertrekken vanuit impressies, via middelen komen tot expressie, en de 5 basiscompetenties.

Voorbeelden lessen: 
1ste graad: 

Muziek: Partituur met kleuren en vertalen naar boomwhackers, flessennachtmerrie en werken met de xylofoon.

Beeld: vouwtechniek met dieren, toneel met diertjes.

Media: reclame bekijken, leerlingen krijgen een voorwerp om een reclamespot mee te maken, de juf filmt en een toonmoment.

Drama-beweging: verschillende handleidingen waaruit ze tips halen, waar zijn ze, wie, wat gebeurt er en dit moeten ze naspelen en dan een toonmoment.

2de graad: 

Muziek: melodielijnen linken aan een instrument, zelf melodielijnen maken (Björk)

Beeld: 2-dimensionaal: werken met houtskool en wit brood gebruiken als gom, handen als bladeren van een boom
3-dimensionaal: figuurtje maken en zwart schilderen, in vloeibare gips zetten.

Media: Picasa, beeldverhaal met zelf bewerkte foto's maken

Drama-beweging: in groepjes, verdeeld door hetzelfde vreemde voorwerp te laten zoeken, teletijdsmachine en wezens, het uitbeelden van een nieuwe wereld, verdieping: situaties over wezens, toonmoment.

3de graad: 

Muziek-beweging:  lied zingen, partituur lezen, boomwhackers begeleiden.

Beeld: spatten van bladeren, zelf laten ontdekken

Media: fotoverhaal, iedereen heeft een taak, in verschillende beelden trekken, toonmoment.

Drama-beweging: Woesj met emoties, liedje zingen in verschillende emoties, publiek raadt welke emotie het is, per 2 werken.

Als einde van de sessie kregen we nog enkele tips:
- mijnkunstistop.be (ketnet)
- 123lesidee.nl (taal, wiskunde, Muzo)
- onderwijsmaakjesamen.nl
- pasjijdrama.nl
- youtube.com
-Soundpainting (Sterre De Raadt, dit is ee orkest dat begeleid door gebaren, de gebaren kan je in de klas ook gebruiken)

Dynamo 3 is een cultuurcel van de Overheid waar je subsidies kan aanvragen.

De school werkt samen met allerlei instanties in Sint-Niklaas en de bijhorende deelgemeenten. Zo organiseren ze een muziekwandeling waarbij de kinderen van de school die een muziekinstrument spelen, thuis of op school muziek maken. De andere kinderen gaan dan van huis tot huis om dit te beluisteren.
Leerkrachten konden workshops schooloverstijgend volgen, er worden voorstellingen in de theaterzaal gehouden,... Dit komt allemaal tot stand door de nauwe samenwerking.

Evaluatiekoffer

Na deze sessie was het tijd om onze eigen gemaakte evaluatiekoffer voor te stellen. Dit was aan de hand van peerevaluatie. Er kwamen 5 leerlingen langs die via de iPad enkele vragen moesten beantwoorden en uitleg mochten vragen.


Toonmoment

Na de middag kregen we nog de tijd om ons toonmoment verder uit te werken. Het idee is er helemaal gekomen, alleen gaan we in Dworp wel nog eens moeten oefenen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten