woensdag

Muzodag 2

Beeld:
In de ochtend hadden we een sessie beeld door een extern persoon van MOOSS. Dit is een organisatie die werkt met kinderen en jongeren en hun begeleiders leert over kunst en erfgoed. Ze doen dit via actieve werkvormen  in de domeinen muziek, theater, dans, audiovisuele en beeldende kunsten.

We zaten in een kring met in het midden een bak met allerlei spullen in. De eerste opdracht was om je voor te stellen aan de hand van een voorwerp. Nadien kreeg iedereen een leeg papier. We moesten rondlopen en vragen stellen aan de rest. Bijvoorbeeld: Wat zijn je hobby's? Heb je broers of zussen? Wat eet je graag? ... Wanneer zij antwoorden op de vraag, moet jij dit tekenen op hun blad. Ik vroeg bijvoorbeeld aan iemand hoeveel zussen en broers die had, en die antwoordde 2 broers. Dus moest ik 2 broers op haar blad tekenen zodat haar blad vol kwam te staan met persoonlijke dingen. Daarna gingen we terug in de kring zitten en bespraken we de buur zijn/haar papier.
Dan keerden we terug naar de zwarte doos. Er werd 1 voorwerp gekozen en doorgegeven. Iedereen moest een eigenschap van dit voorwerp zeggen: er zitten vijzen in, het is rood, het kan kapot,... Na dit voorwerp besproken te hebben mochten we terug allemaal 1 voorwerp kiezen. De opdracht was om een helemaal andere functie te verzinnen voor het voorwerp, zo was Winny de Pooh een spinnenverjager, een lepel werd een antenne voor het weer,...

Dan begon de tweede grote opdracht rond het experimenteren met allerlei materialen. Het draaide rond het thema: Mode in de jaren '60. We moesten kledingstukken ontwerpen maar deden dit stap voor stap.

Er waren 5 soorten materialen: bamboestokken, papier, wol rietjes en als laatste plastiek. Ik zat in een groep met Jennifer, en wij begonnen bij de bamboestokken. Als eerste opdracht moesten we een schoen maken. Wij dachten direct dat dit onmogelijk was, maar begonnen toch met volle moed. Als eindresultaat hebben we een ski-lat met schoen ontworpen. Wat het nadeel was bij deze opdracht, was dat we geen hechtingsmiddel mochten gebruiken.


Dan schoven we door naar het papier, waar de opdracht was om een riem te maken. Dit vonden we niet zo moeilijk omdat we hier wel al hechtingsmiddel zoals plakband mochten gebruiken.



We schoven weer een groepje door naar de wol. Hier was de opdracht om een hoofddeksel te maken, maar we moesten het werkstukje van de vorige groep gebruiken. Ook was er een bijkomende opdracht waar we een kaartje voor moesten trekken. Op dit kaartje stond een techniek die duidelijk aan bod moest komen, wij trokken: 'rollen'.



We schoven weer een groepje door en daar moesten we iets maken op het hoofd of voor de ogen zodat de persoon onherkenbaar is. Wij hadden juist een gemakkelijk voorwerp, namelijk rietjes om iets uit te werken. We dachten direct aan een zonnebril.

Het laatste (met plastiek) hebben we niet meer gedaan.



Na dit experimenteren, mochten we 1 foto kiezen uit een hele lijst. We kozen er allemaal persoonlijk 1 uit, waarvan we moesten uitleggen waarom je die gekozen hebt. Ik koos een foto met heel veel kleuren en lagen, omdat ik dat heel mooi vind. Daarna moesten we een partner zoeken waarvan die foto bij de mijne paste. We moesten per 2, aan de hand van die foto een kledingstuk ontwerpen maar we mochten al het materiaal gebruiken. Ik was met Gwen die een foto had met uitsteeksels. We hebben ervoor gekozen om met rietjes een rok en topje te maken. Doordat we de rietjes konden buigen, hadden we de uitsteeksels van Gwen en de verschillende kleuren van de rietjes voor mij.

We moesten met ons kledingstuk een groet bedenken en een andere groep begroeten. Dit was zeer leuk.

Na de kledingstukken, was het tijd voor iets helemaal anders. Er lag een groot bruin papier op de grond, en iedereen kreeg een potje met verf en een verfborstel. Iedereen zocht een plekje uit aan het blad en de opdracht was als eerste om een buik te tekenen. Het mocht een zo rare buik zijn als je zelf wou. Nadien schoven we telkens door en moesten we een hoofd, handen, benen, een staart, vleugels, oren, neus, mond, een achtergrond, een huid, een hoofddeksel,... tekenen. Je was dus telkens aan het verder tekenen op iemand anders zijn werkstuk. Dit is goed voor kinderen die niet zo goed kunnen tekenen, zij kunnen niet falen. Voor kinderen die niet meteen inspiratie hebben om een volledig mannetje te tekenen was dit ook zeer goed en stapsgewijs. We mochten nadien ook verwoorden wat we het mooiste mannetje was.


Media: 
Bij media experimenteren we met verschillende apps, programma's en technieken om muzisch aan de slag te kunnen.

Magic
We begonnen met de app 'Magic'. Hierbij moet je een vraag stellen aan de tablet, dan moet je ermee schudden en het antwoord verscheen op de tablet. Dit was zeer leuk om te doen!

Songify
Daarna mochten we zelf een kort liedje maken en opnemen. Het handige en leuke was dat je de tekst niet moet inzingen maar gewoon mag vertellen. De app doet de rest, hij vormt de tekst zelf om tot een liedje. Het was een zeer mooi en grappig resultaat.

Fanta challenge #11
We bekeken het filmpje van de fanta challenge, waar je de grootste fanta moet creƫren. Nu moesten wij dit ook maken, hieronder het resultaat. Ik werkte samen met Jennifer.


<= Jennifer






                                                              Maayke =>





iMovie
De volgende app was iMovie waarme je video's en foto's kan bewerken om een filmpje te maken. Je kan er tekst, effecten en muziek toevoegen. We maakten in een groepje van 4 een trailer om de leerlingen uit Dworp te prikkelen voor de muzodag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten