vrijdag

Ploem de Pluimstaart

        Lied aanleren: Ploem de Pluimstaart! 


Op 13 oktober gaf ik mijn eerste muzische les op stage.

Ik begon door alle leerlingen in de zithoek op boomstronken te laten zitten. Zo kwamen de leerlingen in het thema van 'de herfst'.

Ik nam mijn knuffel Ploem erbij en stelde hem voor.
De leerlingen waren direct enthousiast over de knuffel!

Ik zong het liedje 1 keer voor heel de klas. De leerlingen kregen de opdracht om heel aandachtig te luisteren.

Tekst liedje: 


                    Ploem de pluimstaart, snuffelt in het bos
               Tussen alle bladeren en op het mos.

               Hij sjouwt met kastanjes, eikeltjes en noten.
               Verstopt ze dan in gaatjes, tussen alle bomen.

               Ploem de pluimstaart, snuffelt in het bos
               Tussen alle bladeren en op het mos.
               Ploem!

De leerlingen wisten direct waarover het lied ging: een eekhoorn'.

Wat de eekhoorn allemaal deed, dat wisten ze niet direct maar door enige vragen te stellen, kwamen ze tot het besluit dat Ploem een eekhoorn was die op nootjes zocht en die verstopte onder de bomen.

Dan toonde ik allerlei foto's van het lied.
Ploem de pluimstaart
snuffelt in het bos












tussen alle bladeren
en op het mos.












Hij sjouwt met kastanjes
eikeltjes












en noten,
verstopt ze dan in gaatjes








tussen alle bomen. 
 










Ik deelde de verschillende foto's uit aan de kinderen. Dan zong ik het liedje nog eens en wanneer ze hun foto horen in het liedje, dan moeten ze de prent omhoog steken.
De prenten schoven enkele keren door zodat iedereen minstens 1 prent omhoog kunnen steken heeft.

Nadien leerde ik eerst het refrein aan door middel van de prenten.
De leerlingen zongen het refrein al na enkele keren vlot mee.

Dan begonnen we aan de strofe.
Ik leerde dit regel per regel aan. (ook door middel van de prenten)
De leerlingen zongen de regel en het refrein mee.

Na een hele poos oefenen, konden de leerlingen het al vlot zingen.
We varieerden van enkel de jongens, enkel de meisjes, luid, heel zacht, heel traag naar heel snel.

De kinderen beleefden een fantastische zangsessie!!!

Op het einde van mijn stage zongen alle kinderen het lied als afscheid van mij! Dit ontroerde mij, omdat ik het helemaal niet verwacht had!

Reflectie:

Hieronder heb ik een woordspin gemaakt met alle negatieve (werkpuntjes) en positieve delen van de les.




Dit was dus een zeer geslaagde les waar ik veel uit geleerd heb!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten