maandag

Knutselen in de herfst (2)

Op 21 oktober heb ik het thema herfst verder uitgebreid met nog 2 leuke knutselwerkjes. 

Ik wou niet blijven bij de klassieke paddenstoelen en bomen. Daarom koos ik voor een uiltje uit een dennenappel en stempelen met een champignon. 

Ik begon de les met het uiltje. 
Alle leerlingen kregen een dennenappel en een hoop watjes. Ze moesten de watjes uit elkaar trekken, en tussen de schubben van de dennenappel steken. Dit waren de witte veren van het uiltje. 

Dan stonden de leerlingen voor de uitdaging om mooi te knippen. 
Ze kregen allemaal een sjabloon van mij waar pootjes, oogjes en een snavel opstonden. 
Ze knipten deze zo mooi mogelijk uit en kleurden ze. 
Dan kwam het deel waar het meeste begeleiding nodig was. De oogjes, pootjes en de snavel met lijm aan de dennenappel bevestigen. 
Dit lukte wel, maar ze moesten goed duwen dat de lijm goed kon drogen. 
Hier hadden veel leerlingen hulp nodig. 
Het eindresultaat was zeer mooi! Ik ben echt fier op mijn wolkjes dat ze dit zo goed en flink gedaan hebben!!

Nadat ze het uiltje geknutseld hadden, kregen de leerlingen allemaal een champignon, potjes verf en een gedroogd herfstblad. 
De champignon en het herfstblad moeten ze verven met de verschillende herfstkleuren en dan stempelen op het zwarte papier. 
De champignons langs de buitenkant en het gekleurde herfstblad in het midden. Wanneer ze het gekleurde blad goed aangedrukt hebben, mogen ze het eraf halen en dan zien ze de vorm van het herfstblad staan op hun blad. 


Reflectie: 

Ik reflecteer deze les aan de hand van smileys. 


Het was een zeer leuke les. De kinderen vonden het zeer leuk om nadien hun uiltje in hun herfstschaal te zetten. Ook stempelen met een champignon vonden ze heel leuk, ze hadden dit nog nooit gedaan.



Het creatieve was iets minder uitgesproken deze les. Alle kinderen hadden bijna dezelfde uil, het enige dat anders was, waren de kleuren van de pootjes, ogen en bek. Dit maakte het eindresultaat wel kleurrijk!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten