zondag

Dramatische bomen

Op 21 oktober was het de eerste keer drama voor het 1ste leerjaar.
Als sfeerschepping begon ik met een raadseltje over de herfst.

Ik ben groot en soms wel hoger dan een huis.
In mij wonen vogels of een eekhoorn of een muis. 
Ze maken een nestje in mijn stam of op een tak. 
Veel diertjes schuilen in mijn bladerendak.
In de herfst raak ik al die bladeren kwijt. 
Ik ben klaar voor de koude wintertijd!
Wie ben ik?

Alle leerlingen wisten het meteen dat het "een boom" was. 

Dan haalde ik 4 kaartjes van bomen boven. 

 De 4 bomen hing ik aan het bord in het groot.
Ik vroeg aan de leerlingen welk gevoel ze op de prenten zagen en ze mochten dit ook telkens tonen welk gevoel het was (boos kijken, bang kijken,...).

Dan vertelde ik de kinderen dat we gaan werken in groepjes van 4 of 5. De leerkracht verdeelt de groepjes.
We herhaalden de belangrijkste dingen rond samenwerken (geen ruzie maken, elkaar niet slaan, goed meewerken, als er een probleem is vinger in de lucht en de juf roepen,...)

In groep moesten de leerlingen een verhaal maken waarin elk gevoel van de boom aanwezig was.
Tot slot was er een klein toonmoment wat de leerlingen heel leuk vonden!
Ik zag prachtige verhalen van een draak tot roodkapje.

Reflectie: 

Ik ga reflecteren aan de hand van de bomen die ik in de les gebruikt heb.






 Ik had een beetje schrik omdat het ook de eerste keer was dat ik drama ging geven.









Ik vond het een heel geslaagde les omdat ik de leerlingen voldoende ondersteund heb, maar toch ook voldoende vrijheid gegeven. Ook was het goed van mij, dat ik tijdens de les er nog aan toegevoegd heb dat ze ook bewegingen mochten maken, dus hun verhaal mochten uitbeelden.





Voor de andere twee heb ik niets, omdat ik niet boos geworden ben of niet verdrietig ben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten